Roadtrip Turkije

Begin oktober 2018 ben ik naar een vriendin, die voor haar werk in Turkije woont, afgereisd. We besloten een auto te huren en binnen 5 dagen het zuidwesten van Turkije te gaan ontdekken!

antalya

Onze startbestemming was Antalya. Anne woont hier in een appartement en via een vriendin van haar werk konden we met wat korting (nice!!) een auto huren.

Ik arriveerde al vroeg in de middag. We zijn eerst naar Anne’s huis gegaan waar ik me even kon opfrissen. Daarna zijn we meteen de auto in gestapt om naar onze eerste bestemming te rijden; Pamukkale!

pamukkale

Na ongeveer een rit van 5 uur zijn we aangekomen in ons hotel. We verbleven in Hotel Koray. Hier werden we heel erg hartelijk ontvangen door de gastheer en nadat hij ons en onze bagage naar de kamer had begeleid heeft hij ons nog wat restaurant tips gegeven. Omdat ik dit een tijd later pas schrijf kan ik me helaas niet meer herinneren waar we hebben gegeten..

Na onze maaltijd zijn we terug gegaan naar de hotelkamer. We besloten die volgende ochtend vroeg op te staan omdat we lekker op tijd naar de kalk vlaktes wouden gaan en daarna onze reis weer zouden doorzetten naar Bodrum. Helaas lag er in de meeste kalk ”terrassen” geen water maar het uitzicht was alsnog geweldig mooi! Zeker de moeite waard om hiervoor vroeg je bed uit te gaan.

Wij dachten zelf genoeg te hebben aan 2 uurtjes voor het bekijken van de kalkstenen en het park maar wij hebben uiteindelijk, mét lunch pauze tussendoor, ongeveer 4 á 5 uur rondgelopen.

Bodrum

Omdat we iets langer in Pamukkale zijn blijven hangen dan verwacht zijn we pas in de avond aangekomen in Bodrum.

Ondanks dat de afstanden op Google Maps niet enorm lijken is de reistijd tussen de bestemmingen behoorlijk. In Turkije is het landschap toch nét iets ruiger en bochtiger dan in ons platte kikkerlandje. Gelukkig hebben Anne en ik tijdens iedere rit afgewisseld en zo konden we ook beiden genieten van alle prachtige plaatjes. Van berglandschappen tot bossen en ravijnen!

Na een rit van zo’n 6 uur komen we aan in Bodrum. We waren ontzettend moe en heel erg toe aan een warme maaltijd. Helaas ging dit niet zo snel als dat wij hadden gehoopt en gepland… We konden namelijk ons hotel niet vinden! Aan wie we het ook vroegen.. niemand leek te weten waar we heen moesten. Iedereen was zo ontzettend lief en behulpzaam.. er was zelfs een meneer die met z’n scootertje alle straten ging doorzoeken op zoek naar ons hotel, zo cute!! Na ongeveer een klein half uur zoeken en bellen met de gastvrouw hebben we het gevonden! We checken in en frissen ons even op. Hierna gaan we in de stad lekker eten, drinken en daarna nog even op stap.

De volgende ochtend worden we met een klein beetje hoofdpijn wakker en besluiten we ergens een typisch Turks ontbijtje te scoren. Hierna gaan we een paar uurtjes chillen op het strand. In Turkije hebben ze trouwens op bijna ieder strand wel bedjes staan. Dat is zo fijn!! Je besteld en drankje en je kan lekker zandvrij genieten van het zonnetje.

Hierna moesten we snel naar de haven van Bodrum om de ferry boot naar Datça te nemen. Vanuit daar zijn we naar onze volgende bestemming gereden; Marmaris.

Marmaris

Eenmaal aangekomen in Marmaris zijn we beiden zo ontzettend moe dat we besluiten een avondje rustig aan te doen. We vragen aan de receptie waar we goed kunnen eten en besluiten daar naartoe te gaan. Maarrrr omdat we beiden heel moe en hongerig zijn belanden we bij het verkeerde restaurant… hierna zijn we maar snel terug gegaan naar het hotel en zijn we lekker op tijd gaan slapen.

De volgende ochtend zijn we na het ontbijt gaan rondlopen in Marmaris. We zien op Google Maps dat er een kasteel moet zijn aan het einde van de boulevard. We lopen er naartoe en ontdekken hele schattige oude straatjes.. hier hebben we ongeveer zo’n 100 foto’s gemaakt van alle tierlantijntjes en mooie gebouwen. Na een ochtend en middagje wandelen gaan we nog even naar een strand net buiten de stad om een beetje uit te rusten.

In de avond gaan we lekker eten bij een restaurant op de boulevard. Het is een restaurant dat ons werd aangeraden.. ik geloof dat het Jan de Wit heette. We werden helemaal in de watten gelegd en hebben ook nog, zoals het hoort, shisha gerookt.

Dalyan & Fethiye

Na 2 avonden in Marmaris doorgebracht te hebben gaan Anne en ik weer de weg op. Het is onze laatste volle dag dus we rijden lekker op tijd weg. We besluiten om naar Iztuzu Beach te gaan vlakbij Dalyan en aansluitend naar Fethiye waar we zullen gaan paragliden!

Na bijna 2 uur rijden, langs vooral boeren landschappen, komen we aan bij Iztuzu Beach (Turtle Beach). Omdat het broedseizoen van de schildpadden begin mei t/m eind september is hebben we helaas pech en zien we geen schildpadden. En ondanks dat het prachtig weer was.. waren er maar weinig mensen hier. Omdat we helaas niet veel tijd hadden zijn we ook snel weer vertrokken maar ik ben blij dat we toch even een kijkje hebben genomen.

Gelukkig zat er wel een hele vette reden achter ons schema. We zijn na Iztuzu Beach doorgereden naar Fethiye. En bij het binnenrijden van de plaats Fethiye zie je direct een van de redenen waarom veel mensen deze plek bezoeken. Paragliden!! Toen Anne met dit voorstel kwam was ik direct enthousiast en we hebben meteen geboekt bij Fly Infinity. We besloten om dit op de laatste dag van ons tripje te plannen als een soort van afsluiter. En wat was dit ontzettend vet om te doen. Nu ik er weer over schrijf krijg ik weer een dikke glimlach op mijn gezicht!

Na het paragliden zijn we beiden zo ontzettend moe. We gaan eerst nog even wat eten en daarna rijden we terug naar Antalya.

antalya

Na een reis van 4 nachten en 5 dagen komen we laat in de avond weer aan in Antalya. We hebben in korte tijd zo ontzettend veel moois gezien en gedaan dat het bijna voelt alsof we langer weg zijn geweest.

Turkije is zo’n ontzettend mooi land en 5 dagen is bij lange na niet genoeg tijd.. ik ga hier zeker weten nog een keer naartoe!